Wednesday 20 July 2011

Najib Jumpa Pope pun nak dipolitikkan

Apa nak jadi dengan pembangkang ni...Dato' Najib jumpa Pope Benedict XVI pun depa dah pikiaq macam-macam.

Datuk Seri Najib Tun Razak dan Pope Benedict XVI berjumpa sebab nak bertukar-tukar pandangan bagi mewujudkan suasana dunia yang aman dan damai. Ini adalah kali kedua Perdana Menteri Malaysia diterima bertemu pemimpin tertinggi penganut Kristian Katolik. Tun Dr. Mahathir Mohamad pun pernah berjumpa Pope John Paul II bagi mengadakan satu pertemuan yang dianggap merintis jalan ke arah persefahaman antara agama demi kesejahteraan sejagat.

Kunjungan Najib bertemu Pope Benedict XVI di Castel Gandolfo di pinggir Rom bukan untuk mencari sokongan penganut Kristian di tanah air menjelang Pilihan Raya Umum ke-13. Dan lawatan Najib ke Vatican City bukan untuk mendapatkan sokongan popular daripada pentadbir gereja seluruh dunia, Holy See.

Dakwaan serkap jarang daripada pertubuhan bukan kerajaan tertentu terhadap lawatan rombongan Najib itu sendiri yang bermotif politik. Jika tidak tahu perkara sebenar apa yang dibincangkan oleh dua pemimpin itu, lebih baik diam.

Pertemuan dengan Pope Benedict membuka peluang untuk Najib mengetengahkan konsep Pergerakan Sederhana Global untuk menangani keganasan dalam semua bentuk.
(Sumber Utusan). GENGRAMBO

No comments:

Post a Comment